Jag och min bagge

2013-09-26
10:06:09

Första dagarna i Umeå
Fonell verkar ha funnit sig väl tillrätta i det västerbottniska länet. Han går ute stor del av dygnet, men sover inne i box på nätterna. Sica, hans fullblodiga sällskap, är en trevlig bekantskap som han nog har utvecklat lite varma känslor för.
 
Vårt stall

Förhoppningsvis flyttar det snart in fler hästar i stallet, som har plats för fem stycken totalt. Kanske någon liten valack som kan göra Fonell sällskap i hagen medan han ännu är hingst?
Jani, det här med hingstfrågan. Det ska ju lösas genom att göra honom till valack. Men hur och när det är frågan! Stående hemma i stallet? Sövd på klinik? Nu eller framåt våren? Jag ska sova på saken över helgen och fatta ett beslut, Fonell vill då helst ha kvar sina kulor sa han. 
 
Fonelltratt i hagen med sin hölåda
 
Han gillar ju mat min lilla ponny, på gott och ont
 
Eftersom det saknas naturligt skydd i hagen (träd/buskar) så har jag jagat efter ett passande regntäcke åt honom. Dagar med ihållande regn/blötsnö och kallblåst kan till och med göra ett gotlandsruss lite fruset! Jag har två regntäcken, men båda två är lite för stora. Det är mest problem att bukgjordarna är för långa, han kommer ju typ fastna i dem om han brallar i hagen! Jag måste ta och justera till det där på något vis.
 
Igår var vi ute på vår första tömkörning! Johan följde med och ledde hästen medan jag höll i tömmarna. Vi "körde" bara på rakt spår och övade oss i start och stopp. Han var lite brydd i början men mestadels gick det bra. Jag är ju förstås ingen expert på det här med tömkörning, men jag tror det kan bli ordning på det här företaget förr eller senare i vilket fall. :)
 
Fonell och husse på väg in i stallet
 
Husse i grimskaftet och Fonell på väg rakt fram - great success!

På återseende!
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: