Jag och min bagge

2013-10-25
14:28:59

Kastrerad ponny
Igår var det så den stora dagen. Ponnyn skulle kastreras!
Efter att ha läst allt som finns att läsa om kastreringar, övervägt alla möjligheter och tillvägagångssätt så var det dags. Det blev en stående kastrering hemma i stallet. När jag bokade kastreringen var det minusgrader och torrt och fint väder, självklart har vädret nu slagit om till värmt och fuktigt - inte optimalt för att knalla runt med öppna sår direkt! Men men, det var iaf dags igår.
 
Lyckligt ovetande ponny på tork i boxen
 
Veterinären dök upp vid elvatiden. Fonell fick avslappnande inne i boxen först och sen fick han lugnande medel. När han var vinglig och sömnig ledde jag ut honom i gången där han sedan förbereddes noggrant inför ingreppet. Han tvättades med alla möjliga typer av medel och sprit för att området skulle bli riktigt rent. När allt sådant var klart lades lokalbedövning i testiklarna - vilket ponnyn ansåg som en väckarklocka och vaknade upp ur sitt drogade tillstånd. Han fick mer lugnande och blev snabbt helt lugn igen. Kanske lite för lugn eftersom han tippade omkull en gång, bara aatt rengöra och greja till skapet igen då innan det skulle skäras!
 
Superdrogad ponny med åsneöron - sista bilden som hingst
 
Ingreppet gick snabbt när han väl var lugnad och bedövningen hade verkat, chop chop så var hans kulor borta!
Efteråt piggnade han till rätt fort, och var förstås tvungen att bryta mot veterinärens råd om att inte äta på två timmar direkt. Halm har nog aldrig varit så gott som igår tydligen!
Nåväl, det gick ju bra ändå! 
 
Jag åkte till Rebecka och åt lunch och kikade på filmer på den nya hästen som vi ska hämta i helgen, och sen åkte vi till stallet igen. Fonell skulle vara inne resten av dagen på inrådan av veterinären, men jag tog ut honom på gången medan jag mockade lite i boxen. Han var superpigg och ville inte alls stå stilla!
Så det fick bli en kort skrittpromenad medan Rebecka tömkörde Sica. Fonell var mycket nöjd och glad - allra gladast blev han förstås när han fick hö efter promenaden också!
 
Idag har han fått smärtstillande och antibiotika (en säkerhetsåtgärd pga vädret och att han lade sig ner precis innan ingreppet). Han var sig själv - pigg och glad och med på allt! Vi tog en promenad med både skritt och trav för att hålla öppet såret så sårvätskan kan komma ut. 
 
Husse och Fonell på promenad
 
På väg över Tavleån
 
Fonell och jag
 
På promenix
 
Husse är bra att ha!
 
Fonell 25/10 vänster sida
 
Fonell 25/10 höger sida
 
Nu får vi hålla tummarna för att han fortsätter vara pigg, att såret inte blir infekterat och att allt sedan läker som det ska. Än så länge ser och känns allt i alla fall bra!
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: