Jag och min bagge

2013-08-17
22:57:00

Turbulent vecka och premiering
Jag var i Visby en vecka, och när jag kom hem hörde jag ifrån Anki på måndagkväll - hästen var på rymmen! Tydligen jagade han undan de andra två som han gått med så att inte Anki fick fånga dem. Hon fick inte fånga Fonell heller... What? Vad hade tagit åt honom. Till sist fick hon fatt i de andra två, men Fonell blev kvar runt sommarhagen och var lös i ett helt dygn innan jag hade möjlighet att åka dit på tisdagen och fånga in honom. 
Anki ville att jag skulle ta hem honom, hon ska börja stalla in dem vid sämre väder nu och hade inte plats för Fonell då. 
 
Jag fick virtuell panik och ringde Marie - min räddande ängel! Fonell var så välkommen så.Skönt!
Samtidigt har jag också fått tag i stallplats i Umeå och flyttar dit i mitten av september. Det känns också riktigt skönt!
 
Men - tillbaka till trubblet med hageskapaderna. Ponnyn var sig inte riktigt lik efter det där rymningsäventyret. Svårfångad i hagen, reagerar på ljud och rörelser som han inte brytt sig i förut. Mycket underligt! Det känns som att något hänt i hagen (fick höra att det setts varg 2 km därifrån så kanske de haft besök av gråben?) och så kanske det är lite hormoner i rullning i den lilla ponnykroppen?
Han håller på sätter lite vinterpäls också och är visst håröm!
 
Idag var det iaf dags för premiering. Igårkväll var jag i stallet och tog ut honom med träns för att se om det överhuvudtaget gick efter att han blivit så underlig under veckan. Så fort tränset var på så var det samma gamla ponny som jag känner, oron försvann!
 
Men lite nervös var jag allt när jag klev upp vid 04.15 imorse och begav mig till stallet igen. Packade alla hans prylar i bilen eftersom vi efter premieringen skulle åka till Marie i Dödre. Sen skulle jag hämta ponnyn och han kom i alla fall när jag ropade och lät sig fångas in, sen gjorde jag i ordning honom för resan till Wången. Han klev på transporten efter bara en liten fundering på uppgångsbryggan. 
 
Väl framme, och efter kontroll av pass och sånt i sekretariatet så lastade vi ur. Fonell hälsade högljutt och glatt på allt och alla. Han blev lite hingstig på baksidan ridhuset där ID-kontrollen skedde, men inne i ridhuset var han lugn och stabil.Kanske lite väl lugn - fick nedslag på traven som var "kort och oenergisk för dagen". Haha, skulle ha börnat på lite mer! Fick 37 poäng (7-8-7-8-7) och var mycket nöjd med ponnyn. Fick beröm för att han var väl förberedd också.
Nu när jag kom hem fick jag veta att jag också fått pris för Bästa visade russ också. Så himla glad jag blev! Men så har jag en ganska fin och trevlig ponny att jobba med också (woop, lite egoboost här då). :)
 
Förhoppningsvis kommer det ut lite bilder från dagen här - www.jennystaaf.com
 
Bjuder på lite andra bilder från andra stunder i stallet.
 
Ponnyhästen
 
Fonell är en kille med stil
 
En särdeles elegant bild från idag. Fonell lastad i Ponnyexpressen och redo för avresa!
 
Ja, vi begav oss till Dödre i alla fall. Släppte in honom hos storhästarna och han verkade finna sig till ro rätt snabbt. Är det något han kan så är det flockbeteende i alla fall! 
Ska ta lite foton på måndag eller tisdag när jag nu äntligen för lite semester!
 
Trevliga människor har jag träffat idag också. En riktigt rolig och lärorik dag - för både mig och ponnyn!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: